AGM- ja EFB-akut

Ajoneuvoihin, joissa on start-stop -toiminto, kehitettiin uusi, järjestelmän vaatimuksia vastaava akkutyyppi. Näiden uusien akkujen rakenne poikkeaa huomattavasti perinteisistä akuista ja niiden tärkeimmät ominaisuudet ovat kyky kestää toistuvia suuria purkauksia käynnistysten yhteydessä sekä kyky latautua nopeasti eritasoisilla latausenergioilla.

AGM-akuissa nämä ominaisuudet saavutetaan imeyttämällä akkuhappo lasikuitumassaan ja EFB-akuissa päällystämällä akun positiiviset levyt polyesteripinnoitteella. AGM- ja EFB-akut ovat edelleen lyijyakkuja, mutta kykyä kestää lataus/purkaus -kierroksia on parannettu.

AGM-akut

AGM on lyhenne sanoista Absorbent Glass Mat eli imeytetty lasivillamatto. AGM-akku on venttiiliohjattu ja lasivillamatto toimii siinä erottimena. Elektrolyytti (happo) on imeytetty eristinaineeseen ja levyjen aktiiviseen materiaaliin, mistä seuraa alhainen vastus – suurempi levyjen kokonaispinta-ala, pienempi sisäinen vastus - ja suuri käynnistysteho. AGM-akuissa on vähemmän akkuhappoa kuin vastaavassa ns. avoimessa akussa. AGM-akku on ilmatiivis ja sisäisen kaasunkierron vuoksi vedyn määrä ja veden haihtuminen on minimoitu. AGM-akkujen syklinkestävyys on jopa nelinkertainen standardiakkuihin verrattuna. Kennot on tiukasti pakattu – materiaalin irtoaminen on näin minimoitu ja tärinänkesto on parempi.

AGM-akut on tarkoitettu autoihin, joissa on start-stop -järjestelmä, sillä ne kestävät toistuvia varauksia ja purkauksia paremmin kuin tavalliset avoimet akut. Start-stop -järjestelmän lisäksi AGM-akkuja käyttävissä autoissa on yleensä jarruenergian talteenottojärjestelmä tai muita polttoaineensäästöön liittyviä ratkaisuja. AGM-akuista saatava kylmäkäynnistysvirta on huomattavasti suurempi – toisaalta akut ovat arempia ylivaraukselle ja latausjännitteelle on tiukat vaatimukset.

EFB-akut

EFB on lyhenne sanoista Enhanced Flooded Battery. EFB-akku on nesteellä täytetty lyijyakku, jossa positiivinen levy on päällystetty polyester-scrim -pinnoitteella, jonka ansiosta aktiivimassa pysyy paremmin kiinni levyssä - syklinkestävyys paranee verrattuna perinteisiin akkuihin ja akku toimii voimakkaasta tärinästä huolimatta moitteettomasti. Akun syklinen kestokyky on standardiakkuun verrattuna kaksinkertainen – ja siten kestävyys start-stop -järjestelmien kanssa on parempi. Myös varauksenvastaanottokyky on suurempi. EFB-akun ominaisuudet on saatu aikaan positiivisen kennolevyn rakennetta kehittämällä: parempi korroosionkestokyky ristikon muotoilun, materiaalin ja valmistustekniikan avulla.

EFB-akkuja käytetään yleensä autoissa, joissa latausta jarrutusenergiasta ei ole hyödynnetty.

Mikäli ajoneuvossa on jo uutena EFB-akku, siihen saa vaihtaa vain toisen EFB-tyyppisen akun: muun tyyppinen akku häiritsee start-stop -järjestelmän toimintaa ja ominaisuuksia ja akun käyttöikä lyhenee.

EFB–akuista on käytetty jossain vaiheessa myös lyhenteitä ECM tai AFB – joidenkin autojen huoltokirjoissa nämä lyhenteet saattavat edelleen esiintyä.

Oikea akku autoosi

Oikean akun valinta ja etenkin sen vaihto uusimpiin autoihin ei käytännössä kuulu enää autoilijoiden itse tekemiin huoltotoimenpiteisiin, joten auton akun vaihto on suoritettava aina korjaamossa, jolla on käytettävissään tarpeelliset sähköiset työvälineet.

AGM- tai EFB–akkuja ei pidä käyttää autoissa, joihin niitä ei ole alkuperäisinä asennettu.


AGM- ja EFB-akut tilaat nopeasti ja edullisesti netistä: katso tarjoukset ja osta heti - verkkokauppa on aina auki!

AGM- ja EFB-akut ostat verkkokaupasta edullisesti ja nopeasti! Monta hyvää syytä tilata netistä: halpa hinta ja monipuoliset valikoimat - ja verkkokauppa on aina auki! Samalla voit tarkistaa myös muut tarjoukset ja alennustuotteet virtasenkauppa.fi -verkkokaupasta: työkalut, tarvikkeet, kemikaalit, koneet ja paljon muuta näppärästi netistä.