Sähköauton laturit ja latauskaapelit

Sähköautojen latausvaihtoehtoja on tavallisesti useita ja tässä Tanelin lyhyt oppimäärä. Tilapäiskäytössä sähköautoa voi ladata valvottuna hitaasti (yli 10 tuntia) tavallisen Schuko pistorasian kautta (Mode 2, rajoitettu AC 8A ~ 1.8kW). Pistorasiaa ei kuitenkaan ole suunniteltu jatkuvaa suurta virtaa varten ja jatkuvaan käyttöön tuleekin valita turvallisempi kiinteä latausasema. Kiinteä latausasema myös lyhentää latausaikaa merkittävästi.

Julkisissa latauspisteissä Euroopassa käytetään standardoitua Tyypin 2 (Type 2) pistoketta. Eurooppalainen Tyypin 2 pistoke on myös yleisin liitin autossa. Japanissa ja Yhdysvalloissa käytettyä Tyypin 1 pistoketta on myös jonkin verran käytössä.

Standardin mukaise...Näytä kaikkissa peruslatauksessa (Mode 3, sähköliitäntä AC 7 -50kW) käytetään siis johtoa, minkä latauspisteen liitin on Tyyppi 2 ja auton puoleinen liitin on taas valittu auton liittimen mukaan eli joko Tyyppi 1 tai 2.

Tässä suuntaa antava lista autoissa käytetystä latausliittimistä.
Muista tarkistaa mallikohtainen yhteensopivuus aina auton käyttöohjeesta ennen ostoa !

- Tyyppi 1: Opel Ampera /Chevrolet Volt, Kia, Mitsubishi, Nissan, Toyota
- Tyyppi 2: Audi, BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Renault, Porsche, Toyota, Tesla, VW, Volvo

Eurooppalainen pikalatausstandardi taas on Combo CSS (Mode 4, sähköliitäntä DC 50kW-350kW).