Virtasenkauppa.fi verkkokauppamme on kätevä ja edullinen paikka ostaa Ford-traktoreiden varaosat ja tarvikkeet: tilaa netistä – toimitus valitsemallasi tavalla.
Ford-traktoreiden historiaa
1900-luvun alkupuolella amerikkalainen insinööri, keksijä ja liikemies Henry Ford rakensi auton komponenteista koemielessä traktoreita ja esitteli Model B -nimellä tunnetun prototyypin elokuussa 1915. Kehittyneemmät prototyypit, joissa oli jo erityinen traktorimalli, esiteltiin seuraavana vuonna. Ensimmäiset teollisesti valmistetut Henry Ford & Son -traktorit vietiin Isoon-Britanniaan 1917 – ensimmäisen maailmansodan kurittaessa Eurooppaa - edistämään brittien maanviljelyä. Vuonna 1918 vienti jatkui, mutta nyt Fordson-nimellä. Samana vuonna aloitettiin myynti kotimarkkinoilla Yhdysvalloissa. Myynti kasvoi nopeasti vuosina 1918 ja 1919.
Ford-traktorimerkki kuului vuosikymmeniä autonvalmistaja Fordille: sitä valmistettiin Yhdysvalloissa vuosina 1939-1995 ja Euroopassa 1964-1995. Traktorit valmistettiin 1916-1964 Fordson-nimisinä, sillä tavaramerkin Ford oikeudet kuuluivat eräälle Ford-nimiselle henkilölle, joka työskenteli toisessa yhtiössä. Fordson-merkkiä käytettiin laajalle valikoimalle traktoreita ja kuorma-autoja. 1917-1920 traktorivalmistajan nimi oli Henry Ford & son Inc, vuodesta 1920 vuoteen 1928 valmistajina olivat Ford Motor Company (U.S.) ja Ford Motor Company Ltd (U.K.). Englannissa (Ford Motor Company Ltd) valmistus jatkui vielä vuodesta 1929 vuoteen 1964. 1990-luvun alussa traktorimerkki myytiin Fiatille ja nykyään se on osa New Hollandia.
Ford ja Fordson
Pohjois-Amerikassa Ford-merkkisiä traktoreita myytiin jo 1940-luvulla. Euroopassa Fordson-nimi säilyi vuoden 1964 malliuudistukseen saakka, jolloin Ford-traktoreiden eri mallit numeroitiin: Fordson Dexta -mallien tilalle tulivat mallit 2000, 3000, vanhan Power Majorin kokoluokkaa edusti 4000 (kaikki kolmisylinterisiä) ja Fordson Super Majorin tilalle tuli Ford 5000. Uusia malleja valmistettiin kolmessa tehtaassa: Englannin Basildonissa, jonne oli rakennettu uusi tehdas sekä Antwerpenissä Belgiassa ja Highland Parkissa Yhdysvalloissa.
Uutta tekniikkaa 60-luvun loppupuolella
Amerikkalainen kuusisylinterinen Ford 8000 esiteltiin vuonna 1968. Sen vaihteisto muistutti muun 1000-sarjan vaihteistoja, mutta se oli huomattavasti vahvistettu. Muu tekniikka oli pienempiä malleja merkittävästi kehittyneempää: nestejarrut ja vetovarsitunnustelu, johon oli hankittu lisenssi International Harvesterilta. Turboahdettu Ford 9000, joka oli muuten samanlainen kuin Ford 8000, lanseerattiin vuonna 1969. Nimenvaihdoksen yhteydessä Fordin traktorimallisto uudistettiin täysin: Fordson- ja Ford-traktoreissa ei juuri yhteisiä osia ollut.
Uudessa 1000-sarjassa oli uudet moottorit, joissa oli lyhyt iskunpituus ja suuri sylinterin halkaisija. Traktoreiden perusrakenne oli varsin yksinkertainen. Hydrauliikka toimi kytkimestä riippumatta ja malleissa 4000 ja 5000 oli öljykylpyiset levyjarrut. Tämä perusrakenne pysyi suurin piirtein samanlaisena seuraavat 30 vuotta.
Select-O-Speed
1960-luvulla kaikkiin malleihin sai lisävarusteena Select-O-Speed -vaihteiston, joka muistutti rakenteeltaan hieman perinteistä automaattivaihteistoa ja jonka kolmella planeettapyörästöllä saatiin 10+2 vaihdetta ilman kytkintä. Select-O-Speed oli aikanaan edistyksellinen, mutta se tuotiin markkinoille keskeneräisenä. Siitä puuttui muun muassa suojamekanismeja, ja vaihde oli mahdollista vaihtaa eteenpäinajolta peruutukselle traktorin vielä liikkuessa ja tämä kulutti vaihteistoa huomattavasti. Select-O-Speed -vaihteistoon sopi vain tietty öljy ja väärät öljyt saattoivat rikkoa sen. Keskeneräisyytensä ja osittain myös väärän käytön ja huollon seurauksena Select-O-Speed oli hyvin vikaherkkä. Sen suosio laski ja valmistus lopetettiin 1970-luvun alussa.
Ford Force
Ford Force -mallisto esiteltiin vuonna 1968. Se oli muotoiltu uudelleen - lähinnä maskin osalta - ja moottoreiden tehoja ja tilavuuksia oli suurennettu (paitsi mallissa 4000). Ford 7000 esiteltiin vuonna 1971: se oli samankaltainen kuin 5000, mutta turboahdettu. Malliin 7000 sai myös Load Monitor -vetovastustunnustelun, joka toimi työntövarsitunnustelua paremmin raskaiden ja puolihinattavien koneiden kanssa. Vuonna 1973 mallien 5000 ja 7000 lisävarusteeksi tuli Dual Power - alentava pikavaihde, joka alensi nopeutta 22% ja lisäsi vääntömomenttia tehokkaasti.
70-luvun uudistuksia
Ford-traktorimallisto uusiutui vuonna 1975 muotoilultaan - teknisesti se pysyi suurin piirtein ennallaan. Tehdasvalmisteiset ohjaamot tulivat saataville vuonna 1976. Uusi ohjaamo oli yksi aikansa parhaista, mutta muidenkin valmistajien ohjaamoita asennettiin 600-sarjan traktoreihin. Traktoreiden mallimerkinnät olivat kolmisylinterisissä 2600, 3600, 4100 ja 4600 sekä nelisylinterisissä 5600, 6600 ja 7600.
Vuonna 1976 600-sarjan rinnalle esiteltiin 700-sarja, johon kuuluivat mallit 6700, 7700, 8700 ja 9700. Ne olivat 600-sarjan paremmin varusteltuja versioita. Niissä oli monia uudistuksia - tasalattiainen ohjaamo, parempi jäähdytys ja etuakselisto sekä hydrostaattinen ohjaus. 700-sarjan malleissa käytettiin Fordin uutta muotokieltä ja se oli saatavissa myös nelivetoisena. Nelivetoakselit olivat ZF:n sivukardaaniversioita - kuten muutkin aikakauden edustajat. Vuodesta 1979 lähtien kaikki mallit 3600:sta eteenpäin olivat saatavina myös nelivetoisina. 1979 mallien 8700 ja 9700 seuraajaksi esiteltiin TW-sarja, johon kuuluivat mallit TW-10, TW-20 ja TW-30.
Synkronoitu vaihteisto
Vuonna 1981 esiteltiin 10-sarja, johon kuuluivat mallit 2610, 2910, 3610, 3910, 4110, 4610, 5610, 6610, 6710, 7610, 7710 ja 8210. Näissä malleissa oli uusi, synkronoitu 8+4 Synchromesh -vaihteisto. Malliin 7610 asti vaihteistoa hallittiin ohjauspyörän alle sijoitetulla vaihdevivulla mikä sai paljon arvostelua - puolesta ja vastaan – ja vähän ajan kuluttua sen vaihdekaavio muutettiin H-kaavioksi. Alentava pikavaihde Dual Power oli lisävaruste - mallista 7610 lähtien vakiovaruste. 1983 esiteltiin uudistettu TW-sarja, johon kuuluivat mallit TW-5, TW-15, TW-25 ja TW-35. TW-sarjassa oli edelleen vanha synkronoimaton 8+2 Constant Mesh -vaihteisto ja Dual Power oli vakiovaruste.
1985 esiteltiin MK II -sarja ja samalla esiteltiin uusi 7910. MK II -sarjan suurin uudistus oli DL-ohjaamo ja muita uudistuksia oli mm. hydrostaattinen ohjaus. Vuonna 1988 esiteltiin 7810, joka oli mallin 7610 kuusisylinterinen versio. 1989 esiteltiin MK III -sarja. Samalla mallistoa uudistettiin ja mallin 6610 tilalle tulivat 6410 ja 6810. Muut mallit pysyivät ennallaan. Fordin ensimmäinen sähkönostolaite oli nyt mallissa 8210.
Ford New Holland
1986 Ford osti amerikkalaisen maatalouskonevalmistaja New Hollandin ja näin syntyi Ford New Holland. Traktoreiden merkki säilyi kuitenkin vielä Fordina.
Vuoden 1989 lopussa TW-sarja korvattiin 30-sarjalla. Ford-traktoreissakin oli nyt viimein moniportainen Funkin valmistama powershift-vaihteisto, jossa oli vaihteita 18+9 ja se salli hyppäämisen vaihteiden yli. 30-sarjan mallit olivat 8630, 8730 ja 8830.
Vuoden 1989 lopulla esiteltiin myös pienempi 30-sarja, joka oli kehitetty 10-sarjan 3-sylinterisistä malleista. Uudistuksia olivat mm. uusi 8+8-vaihteinen vaihteisto sekä Deluxe-Q -ohjaamo. Tämän sarjan mallit olivat kolmesylinteriset 3430, 3930, 4130 sekä neljäsylinteriset 4830 ja sen myöhempi versio 5030.
Vuoden 1992 alussa esiteltiin suositun 10-sarjan korvaava 40-sarja. Sarjan traktoreiden moottorit olivat uusia 4,4- (5640), 5- (6640 ja 7740), 6.6- (7840) tai 7,5-litraisia PowerStareja. Varustelutasoja oli kaksi: SL ja SLE. SL-varustelu sisälsi työntövarsitunnustelun, hammaspyöräpumpun ja analogisen mittariston. SLE-varustelussa oli vetovarsitunnustelu, säätötilavuuspumppu, sähkönostolaite ja digitaalinen mittaristo. SL:n vaihteistona oli 12+12 SynchroShift, johon sai lisävarusteena Dual power-pikavaihteen. SLE-malleissa taas oli 16+16 ElectroShift -vaihteisto, joka nykyään - pienten muutosten jälkeen - tunnetaan New Holland T6 -sarjan Electro Command-vaihteistona. 40-sarjaa valmistettiin vuoteen 1997. Sarjaan kuuluivat mallit 5640, 6640, 7740, 7840, 8240 ja 8340.
New Holland
1991 Fiat osti Ford New Hollandin ja syntyi New Holland Agriculture, jonka päämaja sijaitsee Torinossa, Italiassa. Vuonna 1995 Ford-traktoreiden merkki vaihtui New Hollandiksi ja traktoreiden väritys sini-harmaaksi.
New Holland TS-sarja oli suoraan Fordin 40-sarjan jälkeläinen: tekniikaltaan se oli hyvin paljon 40-sarjan kaltainen - suurimmat erot olivat ulkonäössä. Uusi Dual Command -vaihteisto oli tehty lisäämällä 2-portainen pikavaihde vanhaan Synchro Shift -vaihteistoon ja näin vaihteita saatiin 24+24. TS-sarjan mallit olivat TS90, TS100, TS110 ja TS115, joista muut paitsi malli TS115 olivat nelisylinterisiä.
New Holland G-sarja oli Fordin isojen 30-sarjalaisten seuraaja. 2000-luvun alussa se kuitenkin korvattiin Case IH-pohjaisella TG-sarjalla.
Nykyään New Holland T6 -sarja on periaatteessa Fordin seuraaja, mutta yhtäläisyydet rajoittuvat vaihteistoon. Ford-pohjaisia New Holland -traktoreita myydään kuitenkin edelleen Meksikossa ja eräissä muissa Amerikan maissa.
Ford traktorin varaosat halvalla verkkokaupasta
Ford traktorisi varaosat ostat verkkokaupasta edullisesti ja nopeasti! Monta hyvää syytä tilata netistä: halpa hinta ja monipuoliset valikoimat - ja verkkokauppa on aina auki! Samalla voit tarkistaa myös muut tarjoukset ja alennustuotteet näppärästi netistä.