BOSCH – yrityksen historiaa


1886–1905: Ensimmäiset vuodet


Oppipoika- ja kisällivuodet herättivät Robert Boschissa jo varhain halun olla itsenäinen ammatinharjoittaja ja vuonna 1886 hän avasi verstaansa Stuttgartiin. Tästä hienomekaniikan ja sähkötekniikan työpajasta syntyi nykyisin globaalisti toimiva yritys. Yritykselle on alusta alkaen ollut ominaista vahva innovatiivisuus sekä sosiaalinen sitoutuminen.


Alkuvuodet olivat täynnä ylä- ja alamäkiä ja vasta 1890-luvun puolivälistä lähtien toiminta lähti lentoon. Bosch teki kaikenlaiset hienomekaaniset ja sähkötekniset työt, mitä eteen tuli: esimerkiksi puhelinjärjestelmien ja sähkökellojen asentamistyöt. Kun häntä pyydettiin valmistamaan olemassa olevan mallin mukainen magneettisytytyslaite kiinteää moottoria varten, hän paransi ratkaisua ja avasi näin tien magneettisytytyslaitteiden tuotannolle.


Magneettisytytys muutti kaiken. Vuonna 1897 Bosch aloitti paremmin suunniteltujen magneettisytytyslaitteiden asentamisen autoihin. Boschista tuli ainoa todella luotettavan sytytyksen toimittaja. Vuonna 1902 Boschin pääinsinööri Gottlob Honold esitteli entistä paremman ratkaisun: sytytystulpalla varustettu korkeajännitteinen magneettisytytysjärjestelmä - tie tulla maailman johtavaksi autoteollisuuden toimittajaksi oli avattu.


Boschin tehdas rakennettiin vuonna 1901 ja se laajeni laajenemistaan ympäröiviin rakennuksiin. Bosch oli pitkään suunnitellut laajentavansa toimintaa Isoon-Britanniaan ja vuonna 1898 hän perusti yhdessä englantilaisen Frederic Simmsin kanssa Lontooseen ensimmäisen Saksan ulkopuolisen Bosch-yrityksen (Magnetos Simms Bosch). Kansainvälistyminen oli alkanut. Seuraavana vuonna perustettiin myyntikonttori Pariisiin. Vuosisadan vaihteessa järjestetyt ensimmäiset suuret kansainväliset moottorikilpailut olivat autovalmistajille ja toimittajille mahdollisuus osoittaa kykynsä. Belgialainen Camille Jenatzy Mercedeksellä voittoon Irlannin Gordon Bennett Cupissa vuonna 1903 - osaksi luotettavan Bosch-sytytysjärjestelmän ansiosta.


1906–1925: Maailmalle


Vuonna 1906 Bosch sai miljoonan dollarin arvosta tilauksia USA:sta – kaikki alkoi magneettisytytysjärjestelmien mainostamisesta yhdysvaltalaisissa sanomalehdissä. Vuonna 1912 Bosch aloitti tähtituotteensa valmistamisen omassa tehtaassa Springfieldissä, Massachusettsissa. Toimintaa laajennettiin myös muualle: myyntikonttorit avattiin Etelä-Afrikkaan, Australiaan, Argentiinaan, Kiinaan ja Japaniin. Boschin edustajien verkosto kattoi kaikki nyt mantereet. Vuonna 1913 Saksan ulkopuolisen liiketoiminnan osuus oli 88 prosenttia yrityksen myynnistä ja esimerkiksi Isossa-Britanniassa yli 90 prosentissa autoista oli Boschin magneettisytytysjärjestelmä.


Autoista oli tullut tavallisia ja suuret nopeudet edellyttivät parempaa turvallisuutta. Bosch toi markkinoille turvallisuutta lisääviä tuotteita vuosina 1913 ja 1914: Bosch-valon (sähköinen valaistusjärjestelmä, joka teki pimeässä ajosta turvallisempaa) lisäksi käynnistin lisäsi luotettavuutta.


Ensimmäinen maailmansota keskeytti yrityksen nopeasti alkaneen kansainvälistymisen. Kaikki ulkomaiset markkinat katosivat yhdessä yössä, tutkimus ja kehitys keskeytettiin ja tuotanto siirtyi aseistukseen. Magneettisytytyksen sijaan Bosch alkoi valmistaa kranaatin sytyttimiä. Puolet yrityksen työvoimasta kutsuttiin asepalvelukseen ja työ siirtyi naisille. Sodan jälkeen oli pakko tehdä muutoksia ja uudistuksia, jotta sodan seurauksista selvittäisiin.


Bosch logo


Ensimmäisen maailmansodan aikana myyntitoimistot ja tavaramerkit pakkolunastettiin. Yhdysvalloissa ostettu Bosch-yritys jatkoi mainostamista tunnetuilla Bosch-tavaramerkeillä. Sekaannusten välttämiseksi Gottlob Honold suunnitteli vuonna 1918 uuden tavaramerkin: ankkuri (sähkömoottorin osa) ympyrässä - edelleenkin Boschin tunnusmerkki.


Sodan jälkeen yrityksestä tuli Robert Bosch AG. Paluu maailmanmarkkinoille oli haasteellista – patentit oli kumottu ja kilpailu oli lisääntynyt - mutta luopuminen ei ollut vaihtoehto. Keskityttiin ydinosaamiseen, innovaatiovoimaan sekä päivitettiin vanhoja suhteita ja avattiin uusia markkinoita.


Tuulilasinpyyhkijät ja äänitorvi


Sodan keskeyttämä toiminta aloitettiin uudelleen ja tutkijat ja tuotekehitys panosti vilkastuneen tieliikenteen turvallisuuteen: vuoteen 1926 mennessä tuotevalikoimaan lisättiin moottoripyörän ja polkupyörän valot, äänitorvi, tuulilasinpyyhkijät sekä akkukäyttöinen sytytys. Vuonna 1921 Bosch toi Saksan ulkopuolisille markkinoille "Bosch Car Service" -korjaamot. Kokoonpanolinjojen käyttöönotto lyhensi merkittävästi tuotteiden valmistusaikaa ja paransi kilpailuasemaa.


1926–1945


Vuonna 1927 kehitettiin dieselruiskutuspumppu – innovaatio, joka on kestänyt nykypäivään saakka. Alun perin sitä käytettiin vain kuorma-autoissa, mutta henkilöautokäyttöversio tuli markkinoille vuonna 1936. Saksan autoteollisuuden kriisi sai alan toimittaja Boschin miettimään tuotevalikoimaansa. Hyväksi osoittautuneet strategiat otettiin käyttöön: tuotteiden parantaminen, sarjatuotannon kehittäminen ja uudet suunnitelmat mm. radio- ja televisiotekniikan parissa. Testipajassa kehitetty laite, jonka kahvaan oli integroitu moottori, avasi uusia mahdollisuuksia. Ensin sarjatuotantoon tuli Fortex-hiusleikkuri ja konseptin pohjalta kehitettiin ensimmäiset vasaraporat.


Bosch perusti Fernseh AG:n (FESE) yhdessä John Logie Bairdin sekä Zeiss Ikon ja Loewe -yhtiöiden kanssa vuonna 1929. Ensimmäiset elektroniset tallennuslaitteet toimitettiin Berliinin olympialaisiin vuonna 1936. Samana vuonna lanseerattiin ensimmäiset kotitelevisiovastaanottimet. Sodan aikana FESE komennettiin auttamaan etäohjattavan pommin kehitystyössä.


Sinnikkyyden ja innovatiivisen voiman avulla Bosch selviytyi talouskriisistä ja kansallissosialistien määräyksistä - kunnes toinen maailmansota toi uudet, valtavat haasteet. Ulkomaanmarkkinat eivät olleet palautuneet ennalleen. Kuljetuskustannusten ja tullien takia alettiin etsiä kumppaneita paikallista tuotantoa tai lisenssivalmistusta varten. Vuoteen 1932 mennessä ulkomainen myynti oli noussut 55 prosenttiin.


Kansallissosialistien valtakausi ja sota aiheuttivat Boschille suuria haasteita ja tuotanto keskittyi taas sotateollisuuteen. Ulkomaan myynti laski alimmillaan 9 prosenttiin. Koska armeija oli voimakkaasti moottoroitu, yrityksen autoteollisuustoiminta sai jatkaa. Asepalvelukseen kutsutut työntekijät korvattiin pakkotyöläisillä, jotka saatiin valloitetuilta alueilta. Toisaalta yritysjohto tuki natsihallinnon vastustamista sekä pelasti juutalaisia joutumasta keskitysleireille ja auttoi heitä muuttamaan maasta. Robert Bosch kuoli vuonna 1942. Robert Boschin testamentin mukaan tavoitteena oli tehdä voittoa ja kanavoida osa voitosta hyväntekeväisyyteen. Hans Walz johti yritystä sen perustajan seuraajana vuoteen 1963 saakka.


Jälleenrakentaminen


Bosch oli toistamiseen menettänyt ulkomaan toimintonsa ja suuri osa tuotantolaitoksista oli raunioina. Seuraavat kaksi vuosikymmentä omistettiin jälleenrakennukselle, mutta myös uusille liiketoiminta-alueille. Työntekijöiden uudelleen palkkaamisen mahdollistamiseksi alettiin tehtaan raunioissa valmistaa mm. kattiloita teräskypäristä ja sateenvarjoista. Ensimmäiset monimutkaisemmat tuotteet olivat liittoutuneiden sotilasajoneuvoihin valmistetut sytytystulpat.


Liittoutuneet pyrkivät hajottamaan suuret saksalaiset yritykset – myös Boschin. Yritys oli kuitenkin kasvanut orgaanisesti ja sen yksittäiset osat eivät olleet yksinään kannattavia. Niinpä Bosch pysyi lähes koskemattomana, vaikka sen oli annettava patenttinsa kaikkien kilpailijoiden käytettäväksi. Sodan jälkeen Boschin kansainvälinen liiketoiminta oli lähes nollassa ja ulkomaan omistukset oli pakkolunastettu. Maailmanlaajuisen verkoston rakentaminen aloitettiin vähitellen ja ulkomaanmyynti ylitti 20 % vasta vuonna 1960.


1950-luvun alussa Bosch toi markkinoille keittiölaitteita, porakoneita tee-se-itse-harrastajille sekä autoradioita. Monitoimikone helpotti kotitöitä. Monissa Bosch-tuotteissa käytetty tekniikka oli edelleen sotaa edeltävältä ajalta, joten uusia innovaatioita tarvittiin kilpailukykyisenä säilymiseksi. Boschin lentokonemoottoreille kehittämä bensiiniruiskutus sovellettiin autoihin 50-luvun alussa – vakiinnuttaminen kesti vuosikymmeniä. Bosch Combi -sähkötyökalu voitiin käyttää monella eri tavalla - porana, ruuvimeisselinä, hiomakoneena tai jopa pensasleikkurina - valitun lisälaitteen mukaan. Tee-se-itse-villitys synnytti kokonaan uuden liiketoimintasegmentin.


Elektronisten komponenttien kehittäminen aloitettiin 50-luvun puolivälissä: ensin ”variode” 1958, sitten transistorit ja 1970 alkaen integroidut piirit. Nykyisin elektroniikka on Boschin ydinliiketoiminta.


1960–1989: uudet liiketoiminta-alueet


60-luvulta 80-luvulle Bosch muuttui globaaliksi monialaiseksi yritykseksi ja autoelektroniikan markkinajohtajaksi. Liiketoiminta-alueet itsenäistyivät ja yhtiö kasvoi myös yritysostoin. Hydrauliikkaa, lääketieteellistä elektroniikkaa, radioteknologiaa, pakkausteknologiaa. Uusi tutkimuskeskus perustettiin 1968.


Elektronisesti ohjattua bensiinin ruiskutusjärjestelmää oli alettu kehittää vuonna 1959. Jetronic tuli massatuotantoon 1967 – ensimmäisenä maailmassa. Jetronicia käytettiin Yhdysvaltojen Volkswagen 1600 LE- ja TLE-versioissa ja sen ansiosta VW 1600 pystyi täyttämään suhteellisen tiukat ympäristömääräykset, jotka oli otettu käyttöön Kalifornian osavaltiossa. Vuonna 1978 lanseerattiin ABS-jarrujärjestelmä, joka tuli alan standardiksi. USA:ssa Bosch-tuotemerkin käyttöoikeudet palautettiin Boschille vasta vuonna 1983, joten yritys sai mahdollisuuden palauttaa myyntimenestyksensä siellä. Valokuvaus- ja videotekniikkaa ym. korkealaatuisia tuotteita alettiin valmistaa Aasiassa.


1969 alettiin kehittää anturia pakokaasun mittaukseen ja Lambda-anturi tuli tuotantoon vuonna 1976. 1980-luvun alussa Bosch lähti mukaan tietoliikenneteknologiaan ja aloitti avaruussatelliitti- ja matkapuhelintekniikan valmistamisen sekä televerkkojen rakentamisen.


Globalisaatio 1990 -  


Rautaesiripun murtuminen avasi Itä-Euroopan ja vuoteen 1994 mennessä Boschilla oli omia yrityksiä 13 entisen itäblokin maassa. Aasiassa Bosch oli toiminut jo kauan, mutta Kiinan markkinoiden asteittainen avautuminen mahdollisti Boschin pääsyn maahan myös valmistajaksi.


Bosch kehitti 1990-luvulla autoissa käytettäviä mikromekaanisia antureita, jotka toimivat aistien tapaan kiihtyvyyden, pyörimisen, paineen ja äänen mittauksessa. Vuonna 2005 Bosch aloitti myös kulutuselektroniikan antureiden valmistamisen (älypuhelimiin tai pelikonsoleihin jne.). Bosch kehitti plasmaetsausmenetelmän näiden pienten osien valmistamiseksi ja on alan markkinajohtaja.


ESP®-elektroninen vakausjärjestelmä lanseerattiin vuonna 1995. Samana vuonna esiteltiin myös TravelPilot-navigointijärjestelmä. Vuonna 1997 Common Rail -korkeapaineruiskutusjärjestelmä pienensi polttoaineenkulutusta (1997) - samoin kuin DI Motronic -bensiinin suoraruiskutus (2000). Adaptive Cruise Control ja Night Vision -kuljettajan apujärjestelmät paransivat turvallisuutta.


Telekommunikaatiotoimintojen myynnin jälkeen Bosch osti teollisuusteknologia-asiantuntija Mannesmann Rexrothin v. 2001. Bosch laajensi myös mm. lämpötekniikkaan. IXO-sähköruuvimeisselistä tuli nopeasti maailman myydyin sähkötyökalu ja vuonna 2003 Bosch perusti uuden liiketoiminta-alueen pienille, kevyille litiumioniakuilla varustetuille laitteille. Uusi alue oli myös sähköpyörien moottorit (2011). Samaan aikaan Bosch laajensi myös perinteistä toimintaansa osti entisiä yhteisyrityksiä, joista tuli perusta tulevaisuuden tuotteille: mm. esineiden internet (IoT), robottiautot.


 


 


Virtasenkaupan BOSCH-valikoimasta löydät esimerkiksi akkuporakoneet ja -ruuvinvääntimet ja muut akkutyökalut, laturit ja vara-akut, maaliruiskut, pistosahat, kulmahiomakoneet, pensasleikkurit ja oksasahat, trimmerit ja robottileikkurit, akkukäyttöiset ruohonleikkurit ym.


Tutustu BOSCH-tuotevalikoimaamme virtasenkauppa.fi -verkkokaupassamme ja tilaa netistä.  Toimitus haluamallasi tavalla.


Monta hyvää syytä tilata netistä: monipuoliset valikoimat ja edulliset hinnat - ja verkkokauppa on aina auki! Samalla näet myös tarjoukset ja alennustuotteet virtasenkauppa.fi -verkkokaupasta: koneet, työkalut, auto- ja perävaunutarvikkeet, kemikaalit, lelut ja paljon muuta kätevästi netistä.