Miten Einhellista tuli Einhell – yrityksen historiaa
Kun Josef Thannhuber 1960-luvun alkupuolella otti haltuunsa setänsä Hans Einhellin asennusliiketoiminnan, hänellä ei ollut aavistustakaan siitä menestyksestä, jonka hän jonain päivänä saavuttaisi: yli 50 vuotta myöhemmin Einhell AG on yksi tee-se-itse -alan globaaleista johtajista.
1964–1967: menestystarinan alku
Vuonna 1964 Hans Einhell – Landau an der Isarissa toimivan asennusliikkeen omistaja – pyysi veljenpoikaansa Josef Thannhuberia jatkamaan yritystä. Kukaan ei tuolloin voinut kuvitellakaan, mitä tästä seuraisi. Josef, nuori dynaaminen insinööri, oli juuri ulkomailla opiskelemassa ja saamassa lisäkokemusta omalta alaltaan. Hänellä oli toisenlaisia tulevaisuudensuunnitelmia.
Lopulta Josef kuitenkin suostui setänsä ehdotukseen. Energinen Josef alkoi pian kehitellä uusia ideoita, suunnitella tulevaisuutta ja tuotteita, joilla hänen setänsä aloittama liiketoiminta lähti nousukiitoon. Josef Thannhuber loi perustan menestystarinalle, joka jatkuu edelleen. Yksi merkittävistä päätöksistä oli säilyttää yrityksen nimi, josta seuraavien vuosikymmenten aikana tulisi puutarhalaitteiden ja sähkötyökalujen ykkösbrändejä: Einhell.
1968–1985: kansainvälistymistä yrittäjähengessä
Landausta maailmalle – globalisaation edelläkävijä: ensimmäiset muutosvuodet olivat menestyksekkäitä; tuotanto perustui kytkinlaitteisiin ja muuntajiin – mm. rakennustyömaiden jakokeskukset, joissa oli 3-vaihekytkimet, hitsauslaitemuuntajat ja pienet akkulaturit. Kotelot valmistettiin pääasiassa metalliromusta, joka ostettiin edullisesti naapurissa toimivalta autonvalmistajalta. Tuotevalikoimaa laajennettiin ja työkalujen ja muuntajien oheen lisättiin kotitalouden ja puutarhan laitteita, esimerkiksi grillausvälineitä.
Hans Einhell GmbH kärsi ensimmäisen pienen takaiskun vuonna 1968, jolloin tulipalo tuhosi suurimman osan uusista tuotantolaitoksista. Josef Thannhuber ei tästä kuitenkaan lannistunut, ja omistautuneen henkilökunnan avulla ja ansiosta tuotantoa pystyttiin jatkamaan jo 14 päivän kuluttua.
Vuonna 1968 tapahtui paljon: ihmiskunta näki kuun pimeän puolen ensimmäistä kertaa – ja myös Landaussa mietittiin tulevaisuutta. Yhtiö oli aina ollut kansainvälistymisen edelläkävijä ja nyt se avasi tuotantolaitoksen Espanjaan. Yrityksen perustaja oli yksi ensimmäisistä länsimaisista liikemiehistä, joka matkusti Aasiaan ja kehitti markkinoita siellä uusien tuotantolaitosten kautta. Yhteydet Hong Kongissa, Japanissa, Taiwanissa ja Thaimaassa loivat perustan pitkän aikavälin strategialle, jonka tarkoituksena oli muuttaa yritys kansainväliseksi tuotanto- ja myyntiyhtiöksi.
Toimintojen selkeyttämiseksi Einhell GmbH jaettiin myyntiyhtiöksi (Hans Einhell, Inhaber Josef Thannhuber GmbH und Co KG) ja tuotantoyhtiöksi (Hans Einhell GmbH). Seuraavina vuosina yrityksen kasvu jatkui. Tuotteita toimitettiin tärkeimmille eurooppalaisille jälleenmyyjille. Yritys nousi pienten akkulatureiden markkinajohtajaksi.
1986–1989: liiketoiminnan kasvun ja tulevaisuuden turvaaminen
Kun Josef Thannhuber valitsi yritykselleen oikeudellisen muodon vuonna 1964, kukaan ei olisi voinut ennakoida Hans Einhell GmbH:n nopeaa kasvua. 1980-luvulla, noin 20 vuotta yrityksen perustamisen jälkeen, kävi yhä selvemmäksi, että kasvava liikevaihto, kansainvälistyminen ja markkina-asema olivat jo vieneet yritystä pois perheyritysmuodosta, jossa on rajoitettu vastuu.
Globalisaation ja samaan aikaan myös investointitarpeiden kasvuun oli löydettävä sopivat rakenteet. Kaukonäköinen yrityksen perustaja pohti yhtiön toiminnan ja menetyksen turvaamista tulevaisuudessa. Niinpä Einhell muuttui perheomisteisesta pk-yrityksestä kansainväliseksi yhtiöksi. Pörssiin yritys listautui vuonna 1987. Muutokset paransivat yrityksen kilpailukykyä ja nostivat sen saksalaisyritysten valioliigaan.
1990–2003: maailmanpolitiikan muutoksia – valmistautuminen 2000-luvulle
Yrityksen 25-vuotisjuhlaa seurasi suuria maailmanhistoriallisia muutoksia, jotka vaikuttivat merkittävästi Einhell AG:n menestymiseen: Berliinin muurin murtuminen, Saksojen yhdistyminen pian sen jälkeen, Neuvostoliiton hajoaminen ja sen myötä entisen Itä-Blokin talouden muutokset ja markkinoiden avautuminen olivat merkkipaaluja Saksan taloudelle.
Kaikki nämä muutokset avasivat tietysti uusia mahdollisuuksia myös Einhellille, joka tarttui niihin tapansa mukaan nopeasti ja johdonmukaisesti. Ennen vuosituhannen vaihdetta yrityksessä tapahtui myös sisäisiä muutoksia: Josef Thannhuber siirtyi johtokunnasta hallintoneuvostoon ja antoi yrityksen operatiivisen johdon nuoremmille, ja samoihin aikoihin useat vanhemmat työntekijät, jotka olivat olleet yrityksessä alusta lähtien, jäivät ansaitulle eläkkeelle.
Siirtyminen uuteen aikakauteen ja 2000-luvulle sujui erinomaisesti hyvin ajoitetun ja huolellisesti harkitun strategian johdosta. Kun Einhell juhli 40-vuotisjuhliaan vuonna 2004, tämä landaulainen yritys julkaisi olemassaolonsa parhaat vuositulokset.
2004–2014: Einhellista tulee kansainvälinen konserni
Talouskriisi mahdollisuutena tarkistaa organisaatio- ja tuoterakenne. Kun yritys vietti 40-vuotisjuhliaan, Einhell-menestystarina eteni edelleen nopeasti. Liikevaihto ja voitot kasvoivat edelleen, uusia ulkomaisia tytäryhtiöitä perustettiin ja uusia markkinoita avattiin. Sitten, keskellä tätä globaalia kasvua, Lehman Brothers romahti ja kaikki muuttui. Lehmann Brothers Holdingin maksukyvyttömyyden seuraukset merkitsivät valtavaa globaalia finanssikriisiä. Luotonanto ympäri maailmaa käytännössä kuivui, ja sekä yksittäiset valtiot että kansainyhteisöt joutuivat toteuttamaan erilaisia toimenpiteitä suojellakseen itseään.
Einhell vastasi talous- ja talouskriisin haasteisiin reagoimalla nopeasti ja erityisesti ennaltaehkäiseviä toimia toteuttamalla. Ulkomaiset tytäryhtiöt yhdistettiin ja organisoitiin tiukempaan rakenteeseen, uusia korkealaatuisempia tuotteita kehitettiin ja integroitiin keskitetympään ydintuotevalikoimaan. Einhell-brändiä vahvistettiin markkinointikampanjalla, uusia markkinoita avattiin Etelä-Amerikassa ja Australiassa. Einhellin organisaatio ja rakenne muuttui samalla ja innovatiivisia johtamisprosesseja otettiin käyttöön.
Kun yrityksen historian viides vuosikymmen päättyi, uusi iskulause ei koskenut vain menneisyyttä, vaan myös julisti tulevaisuuden hallinnan strategiaa: Einhell. Hyvin tehty.
2015–2018: myyntiennätyksiä ja yhteistyö BMW i Motorsportin kanssa
Einhell on aina tunnistanut asiakkaiden halun vapauteen ja joustavuuteen. Vuonna 2015 lanseerattiin Power X-Change-akkualusta. Akkujärjestelmään kuuluu nykyisin yli 100 työkalua ja puutarhatyökalua, joita voidaan käyttää samalla akulla. ”Ilahduta asiakasta vapaudella ja itsenäisyydellä.” Power X-Change-toiminnon avulla vapaus jokaiseen kotiin ja puutarhaan. Menestyksekäs konsepti kannattaa: vuonna 2017 ylitetään ensimmäisen kerran 500 miljoonan euron raja.
Einhell haluaa edelleen parantaa bränditietoutta ja -imagoa – myös kansainvälisesti – ja korostaa innovaatioiden ja akkuteknologian merkitystä. Einhellista tulee BMW i Motorsportin uusi pääpartneri ABB FIA Formulan E Championship 2018/2019 -kaudella.
2019: Einhell 55 vuotta ja Einhell Welt
Einhell Welt avattiin yhtiön 55-vuotisjuhlan kunniaksi: moderni näyttelyhuone monipuoliselle tuotevalikoimalle, esittelytyöpajat ja koulutustilat - uusi 1700 m²:n rakennus tarjoaa enemmän tilaa vierailijoille ja myös lisätilaa jatkuvasti kasvavalle työntekijämäärälle.
Vastatakseen entistä paremmin digitalisoituvan maailman kasvaviin vaatimuksiin Einhell päätti vuonna 2019 kiinnittää entistä enemmän huomiota konsernin digitaalisen organisaation strategia-alueeseen. Tohtori Christoph Urban nimitettiin johtoryhmän tietotekniikka- ja digitalisointikeskukseen 1. heinäkuuta 2019, ja hän vastaa konsernin uudesta digitaalisen organisaation divisioonasta sekä kansainvälisten palvelurakenteiden jatkokehittämisestä ja laajentamisesta.
Einhell
- Einhell perustettiin vuonna 1964.
- yrityksellä on yli 1800 työntekijää
- yrityksellä on 40 tytäryritystä
- liikevaihto 725 miljoonaa euroa
Einhell: tutkimus & tuotekehitys
Einhellin tutkimusosasto - ideoiden, laadun ja innovaatioiden keskus. Tuotekehityksen intohimoiset tee-se-itse -harrastajat sen tietävät: työn voi tehdä (tai rikkoa) oikealla (tai väärällä) työkalulla. Sen takia tuotekehityksessä tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti uusia tuotteita ja tekniikoita helpottamaan työtä - ja vapauttamaan luovuus. Tuotekehitys työskentelee poikkitieteellisissä teollisten muotoilijoiden, insinöörien ja työkaluasiantuntijoiden ryhmissä ympäri maailmaa.
- Edistykselliset ja kestävät tuoteinnovaatiot
- Korkeimpia ympäristö- ja turvallisuusstandardeja vastaavat tuotteet
- Keskittyy asiakkaitten toiveisiin
- Ideat ja tuotekehitys Saksassa
- Kattavat tuotetestit ja laadunvarmistus
Virtasenkaupan Einhell-valikoimasta löydät esimerkiksi erilaiset akkukäyttöiset työkalut – akkuporakoneet, akkuhiomakoneet, akkukäyttöiset ruohonleikkurit, trimmerit ja raivaussahat – sekä akkulaturit ja vara-akut. Valikoimasta löytyvät myös iskuporakoneet, jiirisahat ja kiillotuskoneet, pistosahat, käsisirkkelit, puruimurit ja kulmahiomakoneet sekä aggregaatit, kompressorit, hitsausinvertterit ja TIG-hitsauskoneet, uppopumput, vesipumput ja puutarhapumput, apukäynnistimet, lehtipuhaltimet, oksasahat, oksa- ja pensassakset, sammaleenpoistajat ym.
Tutustu Einhell-tuotevalikoimaamme virtasenkauppa.fi -verkkokaupassamme ja tilaa netistä. Toimitus haluamallasi tavalla.
Monta hyvää syytä tilata netistä: monipuoliset valikoimat ja edulliset hinnat - ja verkkokauppa on aina auki! Samalla näet myös tarjoukset ja alennustuotteet virtasenkauppa.fi -verkkokaupasta: koneet, työkalut ja työkaluvaunut, auto- ja perävaunutarvikkeet, pesuaineet ja leikkikalut sekä paljon muuta kätevästi netistä.