Pikku Kubotan muutosleikki 4x4
Julkaistu: 11.05.2021
.jpg)
Pienen pinkin Kubotan muutosleikki 4x4
Taustatietoa
Pinkki kubota on minun kolmas omavalmiste traktori, ja esitelty täällä jo aiemmin. Jo rakentamisvaiheessa oli ajatus tehdä laitteesta nelivetoinen, niinkuin esikuvansa. Tästä on myös kyselty eri tapahtumissa, koska eturenkaat ovat vetokuviolliset traktorirenkaat.
Myös traktorin kääntyvyyttä olisi samassa projektissa tarkoitus parantaa, sillä jäykällä taka-akselilla kääntyvyys on kovalla alustalla todella huonoa, kääntösäde oli lähempänä 5 metriä.
Etuakseli
Jotta kääntyvyyttä ei heikennettäisi nelivedon kanssa, eteen on laitettava tasauspyörästö.
%20(1)(1).jpg)
Pieniä tasauspyörästöjä olisi ollut tarjolla esim neliveto ruohonleikkureista, mutta edessä oli sen verran vähän tilaa, ettei mikään valmis akselisto mahdu sinne.
Niimpä jouduin tilaamaan Kiinasta pienet kulmavaihde rattaat, joista rakensin nyrkin kokoisen tasauspyörästön.

Veto etuakselille tuodaan mopon ketjulla, joten tasauspyörästön päälle sorvasin 17 hampasesta Suzuki PV:n eturattaasta vetohampaat.

Etuakselin runko rakentui vesijohtoputkesta, johon hieman sorvaten sai istutettua laakerit. Vetoakseleiksi valikoitui 20 mm vedetty tanko. Ohjaista varten vetoakseleihin oli rakennettava murrokset. Ne rakensin räikkäavaimen nivelhylsyistä. Etuakselin vedon saa kytkettyä pois käytöstäkatkaisemalla toisen vetarin, jolloin tasauspyörästö jää pyörimään tyhjää.

Taka-akseli
Traktorin takarenkaat oli aiemmin pultattuna suoraan vyrsimen terien paikalle. Tämän johdosta renkaat pääsivät elämään, koska terien kiinnitys vaihteistoon ei ollut välyksetön. Jotta renkaiden ylimääräinen liike saataisiin aisoihin, asensin renkaat laakeroiduille akseleille, nykyisten terien tilalle. Tämän taka-akseli linjan takapuolelle asensin toisen, ns.apuakselin, johin sain sijoitettua tasauspyörästön.

Tämän tasauspyörästön rattaat ovat ruohonleikkurin vaihdelaatikosta. Voima välitetään ketjuin ja rattain vaihdelaatikolta tasauspyörästölle, josta edelleen ketjulen välityksellä renkaiden akseleille.
Takatasauspyörästöön rakensin myös lukon, jolloin molemmat takapyörän vetävät yhtä aikaa, parantaen etenemiskykyä, mutta heikentäen kääntyvyyttä.

Hallintalaitteet
Kytkettävä neliveto ja taka-akselin lukko toimivat vaijereilla. Vaijereiden käyttövivut asensin ratin alapuolelle, samalla suojaten myös ajopolkimen vaijeria, joka aika-ajoin tarttui kiinni kuljettajan jalkaan hänen mennessä tai poistullessa kopista.

Virtasenkaupan kommentit:
Mielettömällä osaamisella, viitseliäisyydellä ja mielikuvituksella varustettu heppu tämä Esa. Tuosta Youtubeen ladatusta videosta tulee mielestäni hyvin esille työvaiheet ja ne pitkät työtunnit, joita tähänkin ollaan käytetty. Mutta mikäs siinä käyttäessä, kun kerran lopputulos on jotain näin kaunista ja tekeminen on loppupeleissä mielekästä. Hieno harrastus tälläinen ropaaminen. Osaisinpa itsekkin tehä käsilläni jotain näin vakuuttavaa.


Virtasenkauppa.fi tuki rakentajaa 206,50 eurolla. Lähetä oma tukihakemuksesi täältä.
-Esa Lindroos
<< Edellinen
Team Sika Racing - ruohonleikkureiden LeMans
Seuraava >>